Nu höjs pensionen för 16000 länsbor

Den socialdemokratiska regeringens budget röstades fram av riksdagen i slutet av juni. Det innebär att totalt en miljon pensionärer får höjd pension med upp till 1 000 kronor från och med augusti. Nu sker de första utbetalningarna.

Att stärka pensionerna handlar om respekt för alla som varit med och byggt landet. Nu höjs garantipensionen med upp till 1 000 kronor. Det behövs, inte minst nu när prishöjningarna på mat fått stora konsekvenser för de mest sårbara pensionärerna.

Pensionshöjningen betalas ut den 18 och 19 augusti, beroende på vilken tid på året man är född. Totalt omfattas en miljon pensionärer i Sverige av pensionshöjningen. Den som har bott och arbetat i Sverige i 40 år och har en allmän pension på upp till ungefär 15 355 kronor får höjd pension. I Jämtlands län får drygt 16000 pensionärer i genomsnitt cirka 600 kronor mer i garantipension.

För Socialdemokraterna är det självklart att man ska kunna leva på sin pension och ha rätt till en ålderdom i trygghet. Det är en fråga om respekt för en hel generation av våra tidigare välfärdsbyggare. Att Socialdemokraterna lyckades fick igenom den nya pensionen i riksdagen – trots ett hårdnackat motstånd från de högerkonservativa partierna – är en stor seger. Nu fortsätter S att arbeta för höjda pensioner för både dagens och morgondagens pensionärer.

Så här stor blir pensionshöjningen varje månad med olika inkomster:

Allmän pension

Upp till 13 400 kronor ger 1 000 kronor i höjd garantipension

13 500 kronor ger 952 kronor i höjd garantipension

14 000 kronor, motsvarande genomsnittlig allmän pension ger 712 kronor i höjd garantipension

14 500 kronor ger 472 kronor i höjd garantipension

15 000 kronor ger 220 kronor i höjd garantipension