Glädjande besked om ripjakten

Efter dialog med bland annat Socialdemokrater i Jämtlands län har Regeringen fattat beslut om ändringar i jaktförordningen. Ripjakten i länet återgår därmed till sin ursprungliga jakttid.

I maj beslutade regeringen om en ny jaktförordning med bland annat en förkortning av ripjakten i fjällvärlden. För Jämtlands del innebar förändringen att jakttiden på ripa skulle förkortas från den 28 februari till den 15 februari. Beslutet fick flera socialdemokrater i Jämtlands län att reagera, en av dem var Lars-Gunnar Nordlander (S), Kommunstyrelsens ordförande i Härjedalens kommun:

• Många delar av den nya förordningen är bra men delen om den förkortade jakttiden för ripa saknade logik. Vi har en väl fungerande viltförvaltning i Sverige, mycket tack vare de insatser som jägarna bistår med. Årligen utför jägarna inventeringar av ripbeståndet som sedan ligger till grund för en hållbar förvaltning.

Under maj och juni har socialdemokrater från alla berörda kommuner i länet därför uppvaktat regeringen i frågan. Bland annat har de vid ett möte med Landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) beskrivit de konsekvenser beslutet får för Jämtlands län. Idag har regeringen beslutat om ändringar i jaktförordningen och ripjakten återgår därmed till sin ursprungliga jakttid i Jämtlands län. Susanne Hansson (S), Kommunstyrelsens ordförande i Strömsunds kommun var en av deltagarna på mötet:

• Det glädjer mig att vi har en bra dialog med regeringen. Att jakttiden nu blir oförändrad är en direkt konsekvens av det. Som jägare och lokalpolitiker vet jag precis hur viktig den här frågan är för många av våra länsinvånare. Det känns därför extra roligt att vi fått gehör.