Budget 2021: Det är dags att satsa för att klara vårdskulden

Socialdemokraterna presenterar idag sitt budgetförslag för Region Jämtland Härjedalen. Förslaget innehåller en kraftig förstärkning till både Östersunds sjukhus och länets hälsocentraler. Totalt innebär förslaget att sjukvården tillförs drygt 60 miljoner mer jämfört med budgeten från det blågröna styret. Av dessa är 50 miljoner särskilt riktade till att hantera den vårdskuld som byggts upp under pandemin.

• Många patienter har under pandemin blivit tvungna att vänta på sin vård. Nu är det dags för regionen att satsa för att kunna ge vården i vår egen verksamhet istället för att behöva köpa den för dyra pengar av privata vårdföretag. Men för att lyckas med det krävs det att regionen attraherar och behåller personal. Det krävs en bra arbetsmiljö med tid för återhämtning, möjlighet till kompetensutveckling och tydliga karriärvägar.

Ann-Marie Johansson (S), Regionråd i opposition

Socialdemokraternas budgetförslag skulle innebära att hälsocentralerna i länet får 100 miljoner mer jämfört med 2019. Dessutom ingår en mindre förstärkning till länstrafiken med ytterligare 1,3 miljoner för ökade trafikkostnader.

Tack vare att regeringen skjutit till så pass mycket medel räcker pengarna till ett plusresultat, även med Socialdemokraternas budgetförslag.

• Tack vare regeringens välfärdssatsning och den förändrade kostnadsutjämningen så ser ekonomin i regionen oerhört mycket bättre ut. Statsbidraget för att hantera den uppskjutna vården skapar en möjlighet för regionen att hantera den vårdskuld som byggts upp. Nu gäller det för regionen att förvalta den möjligheten, inte lägga pengarna på hög. Uppdraget från länsinvånarna är att se till att vården finns när vi behöver den. Om inte det fungerar så spelar det ingen roll hur mycket pengar vi har på banken.

Ann-Marie Johansson (S), Regionråd i opposition

Hela Socialdemokraternas förslag till Regionplan och budget för 2021 hittar du HÄR.