S framåt i kyrkan

Redan igår kväll rullade de preliminära siffrorna för kyrkovalresultatet in och vi kan konstatera att socialdemokraterna blir överlägset största nomineringsgrupp i kyrkomötet. Vi är många som arbetat i valrörelsen i Jämtlands län för att nå ett bra resultat och vi kan se att vårt arbete har lönat sig. Väldigt många gick till vallokalerna och la sin röst för en öppen och demokratisk kyrka, välkomnande för alla.

I Härnösands stifts valkrets tar vi socialdemokrater ytterligare ett mandat till kyrkomötet. I Jämtlands läns valkrets ökar vi med närmare 800 röster i stiftsfullmäktigevalet. I hela länet ökar valdeltagandet och vi socialdemokrater får allt fler som väljer att lägga sin röst på oss. Vi ser också att Sverigedemokraterna, som storsatsat på detta val, inte alls står sig starka i vår del av landet. Människor i Jämtlands län vill ha en progressiv politik, som står fast vid tanken om alla människors lika värde. Hela samhället ska vara öppet för alla och kyrkovalet visar att en majoritet av väljarna tror på det öppna, demokratiska och välkomnande samhälle som vi vill stärka och fortsätta bygga.

Vi har nått detta valresultat för att människor tror på våra idéer men också för att vi har haft många hängivna valarbetare som delat flygblad, som knackat dörr och som stått på gator och torg och förmedlat vårt budskap. Alla vi, som på ett eller annat sätt varit involverade i kyrkovalrörelsen för socialdemokraterna, ska känna att detta är våran förtjänst och att vi tillsammans lyckats försvara allas lika rätt och värde.

Anna-Caren Sätherberg, ordförande Socialdemokraterna i Jämtlands län

Anton Hammar, 1:e ombudsman Socialdemokraterna i Jämtlands län