Jens Nilsson,en partikamrat och vän, har lämnat oss

Jens Nilsson har gått ur tiden. Han var en varm, klok och lyssnande medmänniska. Han var en fantastisk politiker och han tog hand om mig och många andra när vi började engagera oss. Han var en härlig vän och ett bra bollplank när frågorna började tuffa till sig. Mannen med det stora leendet och de rödaste hängslena har lämnat oss alldeles för tidigt.

Jens flyttade till Östersund 1978 och började tidigt engagera sig i politiken. Under 80-talet valdes han in i kommunfullmäktige i Östersunds kommun och från 1994 var han kommunalråd fram till 2010. Under Jens tid som kommunstyrelsens ordförande genomgick Östersund stora förändringar som han navigerade kommunen genom. Alltid med en tanke om att lämna samhället i ett bättre skick till dem som kom efter.

2007 tog Jens över som partidistriktets ordförande. En roll som han hade fram till 2011 då han valdes in i europaparlamentet. I parlamentet arbetade Jens med frågor rörande regional utveckling, turism och transport. Jens valdes på nytt in i parlamentet vid valet 2014.

För mig och många andra har Jens betytt mycket för vårt politiska engagemang. Han har hjälpt oss framåt, bildat oss och med glädje och värme sett till att fler fått möjligheten att engagera sig i samhället och politiken. Jens har stärkt partiet genom sina många år som politiskt engagerad och han har stärkt Östersund, Jämtland, Sverige och Europa genom sitt mångåriga påverkansarbete.

En partikamrat och vän har idag lämnat oss. Våra tankar går till hustrun Annmari och dottern Kata.

Anna-Caren Sätherberg
Ordförande Socialdemokraterna Jämtlands län